Pages




PEJABAT UMNO BAHAGIAN SELAYANG
NO.13,LOT 19344,Jalan Kundang Kuang,48050 Rawang,
Selangor Darul Ehsan
Tel:03-6038 8096 Fax:03-6038 8097

Tuesday, June 22, 2010

Mampukah PEMUDA Selayang Kembali Bersatu...

Mesyuarat Perwakilan Pemuda Selayang telahpun selesai, persoalannya adakah mampu kepimpinan Pemuda Selayang dapat mengembalikan kegemilangan serta kekuatan Pemuda satu ketika dahulu.

Dapatkah Pemuda ini dijadikan sayap yang berperanan sebagai mata, telinga kepada rakyat serta memberi maklum balas kepada kepimpinan tertinggi seperti yang disarankan oleh PM kita.

Setakat mengajak, slogan, adakah sudah cukup untuk memastikan seluruh kepimpinan pemuda akar umbi dapat disatukan dalam menghadapi pilihanraya ke-13 akan datang.

Apa-apapun Pemuda Selayang perlu berperanan dan ikhlas dalam perjuangan, ini menjadi intipati sesuatu kekuatan. Pemuda selayang perlu diperkasakan dengan apa cara sekalipun, masa 2 tahun yang tinggal ini, bukan masanya untuk kita duduk dalam keadaan selesa. Apakah peranan kepimpinan Pemuda Selayang di dalam hal ini. Sudahkah perancangan disusun serta diatur atau sekadar cakap-cakap kosong je.

Jika dilihat kehadiran perwakilan yang datang ke mesyuarat perwakilan 2010 amat tidak menggalakan, malah tiada perubahan yang ketara dari kehadiran pada tahun 2009. Apakah tiada usaha yang dilakukan oleh pucuk kepimpinan Pemuda, sekadar melakukan cabutan bertuah ini sudah cukup menyakinkan, bahawa perwakilan akan hadir ramai. Tangapan ini tidak tepat, malah dilihat perwakilan tetap tidak hadir dan pulang awal.

Pendekatan ini dilihat sebagai "gula-gula" yang akhirnya menyebabkan roh semangat perjuangan secara keikhlasan akan sedikit demi sedikit hilang dari jiwa mereka. Bukan pendekatan ini tidak elok, tetapi kita harus meletakkan kesesuaian di mana tempatnya. Kita perlu menggerakkan kembali semangat kerja secara keikhlasan dan "semangat kerelaan" di kalangan Pemuda. Jangan kita terlalu mengajar Pemuda dengan terlalu banyak sogokkan dan mengelirukan fikiran mereka dengan "hadir ada habuan". Walaupun niat kita baik, tetapi kita perlu lihat kesannya di fikiran generasi ini.

Benarkah wujud konsep keterbukaan kepimpinan Pemuda Selayang terhadap perwakilan-perwakilan yang hadir. Apakah dengan cara "nak kerja masa" atau cakap mudahnya nak habis cepat, cukup memberi ruang kepada perwakilan menyuarakan hasrat serta ideal. Jika hendak melahirkan sesuatu produk yang berkualiti masa juga memainkan peranan penting. Kalau sekadar baca minit, OK, setuju, baik tidak perlu mesyuarat. Kesannya, ia memberi satu tekanan sehingga perwakilan mengambil jalan mudah, malas dan setuju, tetapi hakikatnya hati mereka tidak setuju. Masa akan datang kita minta kepimpinan Pemuda perlu fikirkan, jika kita hendak melihat Pemuda Selayang disegani pihak kawan dan lawan.

Kita juga tidak nampak hala tuju yang dirancang oleh kepimpinan Pemuda Selayang, semata-mata hanya mementingkan G2, G10.. dikalangan mereka. Isu-isu yang difokuskan lebih berbentuk global dan kita tidak nampak kesannya kepada Pemuda Selayang. Imbas kembali Isu-Isu 2009, apa yang telah dilakukan.. tiada. Cuba fikirkan, perkara-perkara ini, apa tindakan yang telah dilakukan:-

1. Jumlah keahlian pemuda seluruh Parlimen Selayang, sudah pihak kepimpinan memastikan seluruh ahli pemuda mengundi di Parlimen Selayang.

2. Statistik pengundi baru di kalangan Pemuda

3. Statistik Pemuda selayang yang dibantu meningkatkan ekonomi

4. Statistik bantuan Pendidikan yang dilakukan

5. Berapa ramai pemuda yang mampu diketengahkan dalam isu-isu agama

Kita terima teguran yang diberikan, supaya pemuda bersama dalam apa jua program yang dianjurkan. Malangnya perkara ini tidak berlaku. Akar Umbi juga ingin melihat kepimpinan Pemuda Selayang turun padang bersama juga dengan aktiviti di peringkat cawangan. Tetapi kebanyakan perkara ini tidak berlaku. Benar kata Cikgu Boy, kita lebih penting kerja luar dari menjaga rumah tangga sendiri.

Kepimpinan Pemuda Selayang juga perlu peka, bukan penyatuan sahaja yang perlu diperhatikan, malah dari segenap penjuru. Sikap berpuak mengikut DUN juga perlu dilihat.

Apa-apapun syabas kepada Pemuda Selayang kerana menjayakan mesyuarat Perwakilan..

No comments:

Post a Comment