Pages




PEJABAT UMNO BAHAGIAN SELAYANG
NO.13,LOT 19344,Jalan Kundang Kuang,48050 Rawang,
Selangor Darul Ehsan
Tel:03-6038 8096 Fax:03-6038 8097

Thursday, February 17, 2011

Tok Guru Ahzab Buat Hal Lagi!

“Tok Guru Ahzab“ tidak serik-serik…Begitulah keluhan bekas Bekas Ahli Dewan Ulama Pas Pusat, Prof. Madya Mohd. Noor Deris ketika diminta mengulas tindakan Mursydul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang didakwa memperkecilkan sambutan Maulidur Rasul.

Menurut Ust Mohd Noor, jika dengan syaitan pun Nik Aziz sanggup berkawan, dakwaan berkenaan bukanlah sesuatu yang menghairankan kerana Menteri besar Kelantan itu tidak mengenal sesiapa lagi hari ini dan mengangkat dirinya seolah-olah lebih tinggi darjatnya.

Justeru beliau menggesa Nik Aziz segera bermuhasabah dan kembali kepangkal jalan sebelum keadaan umat Islam makin parah dengan pelbagai kenyataan serta “fatwa” rekaan beliau yang dianggap mengelirukan umat Islam.

“Apakah Nik Aziz lupa atau dia buat-buat lupa dalam soal sambutan Maulidur Rasul ini yang mana merupakan satu perkara yang sewajarnya disambut dengan meriah oleh umat Islam kerana ianya hari kelahiran junjungan besar Muhammad s.a.w.

“Bukankah sambutan besar-besaran Maulidur Rasul mempunyai hikmah yang besar iaitu memupuk perpaduan di kalangan ummah dan mengingatkan kembali terutama generasi muda tentang sirah Rasululullah s.a.w. Apa dah jadi dengan Nik Aziz hari ini,” katanya.

Beliau mengulas mengenai kenyataan Nik Abdul Aziz ketika menyampaikan kuliah mingguannya Jumaat lalu supaya sebahagian daripada wang yang digunakan untuk menyediakan makanan sempena sambutan Maulidur Rasul dimasukkan ke dalam tabung masjid atau surau.

Nik Abdul Aziz dilaporkan berkata, kebanyakan tandas masjid atau surau di negeri ini kotor dan memerlukan pembiayaan bagi memastikan ia diselenggara dengan baik.

Tegas Ust Mohd Noor lagi, tindakan Nik Aziz itu membawa erti merendah-rendahkan martabat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

“Saya nak tanya Nik Aziz… Apakah beliau memuliakan kalangan kepimpinan “Ahzabnya” seperti Lim Guan Eng, Karpal Sing, Lim Kit Siang dan pelbagai pemimpin pembangkang yang lain apabila sanggup mengeluarkan kenyataan sedemikian rupa.

“Dalam soal kebersihan masjid serta tandas, Nik Aziz perlu menggunakan kebijaksanaan mentadbir negeri dan bukannya mengeluarkan kenyataan tersebut. Paling kurang “jemputlah” Pemuda Pas atau seluruh jenteranya untuk mengadakan gotong royong di negeri Kelantan membersihkan tandas surau dan masjid,” katanya.


No comments:

Post a Comment