Pages




PEJABAT UMNO BAHAGIAN SELAYANG
NO.13,LOT 19344,Jalan Kundang Kuang,48050 Rawang,
Selangor Darul Ehsan
Tel:03-6038 8096 Fax:03-6038 8097

Thursday, February 10, 2011

‘Malangnya Pas, Roket DAP Tapi Tak Sampai Kaherah…’



Parti pembangkang telah kehabisan modal untuk dipolitikkan sehinggakan mereka menjadikan Ops Piramid iaitu usaha untuk membawa rakyat Malaysia yang terkandas di Mesir ke Jeddah di Arab Saudi dan kemudiannya kembali ke tanah air sebagai agenda memburuk-burukkan kerajaan.

Pengerusi Biro Hal Ehwal Luar Negara dan Kelab UMNO Luar Negara (KLUN), Datuk Ahmad Shabery Cheek membidas mana-mana pihak yang sengaja menjadikan misi bantuan tersebut sebagai bahan propaganda untuk mengaut kepentingan politik.

“Kerajaan melihat kepada nyawa dan individu khususnya rakyat Malaysia yang berada di luar negara dan langkah yang diambil dilakukan dengan perancangan rapi iaitu dimulakan dengan menghantar pakar-pakar untuk menganalisa keadaan di sana dan kemudiannya membawa mereka keluar dari kawasan terbabit,”

Beliau berkata demikian ketika mengulas berkaitan manipulasi dan fitnah yang dilontarkan oleh pihak pembangkang berikutan dakwaan kerajaan lembab bertindak sehingga menimbulkan risiko terhadap nyawa rakyat Malaysia di negara bergolak itu.

“Rakyat kita tidak ada yang terlibat dalam mana-mana tragedi berdarah atau kemalangan nyawa tetapi pembangkang melontarkan pelbagai fitnah termasuklah kononnya kita lambat sedangkan kita mengambil langkah dengan mengumpulkan semua pelajar-pelajar kita pada peringkat awal lagi,” ujarnya.

Tegas Ahmad Shabery yang juga Menteri Belia dan Sukan, pembangkang khususnya Pas sengaja mensensasikan isu terbabit kerana mereka bimbang populariti mereka akan tenggelam.

“Anggapan mereka Mesir adalah sebagai tempat untuk ‘membiak’ atau pengkalan anti kerajaan kepada pembangkang dan apabila kerajaan bertindak menghulurkan bantuan terus kepada golongan ini maka mereka takut kehilangan anak-anak didik yang telah dilatih dari awal. Tentunya ini akan merugikan mereka.”

Jelas beliau lagi, dengan angka warga Malaysia seramai 11,000 orang maka Kerajaan memerlukan sekurang-kurangnya 30 buah kapal terbang Boeng 747 bagi mengangkut mereka sedangkan dalam masa yang sama MAS tidak mempunyai penerbangan terus ke Mesir.

“Ada juga pihak yang tanya saya, kenapa nak gunakan kapal terbang Boeing 747 sedangkan Pas boleh menggunakan roket dari Dap…, tapi malangnya roket yang Pas ada tak boleh terbang langsung,”

Menjawab tuduhan dan manipulasi dari pembangkang, Ahmad Shabery menjelaskan bahawa semua yang diperkatakan oleh mereka adalah tidak benar sebaliknya kerajaan Malaysia telah terbukti sebagai sebuah kerajaan bertanggungjawab dan memahami permasalahan rakyat.

“Kerajaan memberikan bantuan secara percuma walaupun ada beberapa negara termasuk Kanada yang mengenakan bayaran berjumlah 400 dolar kepada warganya yang ingin keluar dari negara terbabit lantas hal ini telah digunakan oleh pembangkang kononnya Malaysia juga mengenakan bayaran tersebut sedangkan ia tidak benar.

“Ini menunjukkan betapa kecilnya jiwa mereka dalam aspirasi perjuangan dan memahami kehendak rakyat sehinggakan apa yang dilakukan oleh orang lain dimanipulasi jika tidak dapat berbuat perkara yang sama kerana mereka sakit hati,” katanya.

Tambahnya, apa yang paling penting adalah semua rakyat Malaysia berada dalam keadaan selamat dan bantuan dilakukan pantas dengan memindahkan pelar-pelajar ke pengkalan terdekat di Jeddah sebelum membawa mereka pulang.

“Bantuan ini diberi kepada semua pihak sedangkan Pas difahamkan hanya memberi pertolongan kepada kuantiti kecil iaitu pihak yang menyokong mereka sahaja kerana mereka lebih mementingkan kepartian daripada nilai kemanusiaan itu sendiri.”

Terangnya lagi, Malaysia adalah antara negara yang terawal mengambil tindakan dalam usaha membawa keluar rakyat kita dari Mesir namun ia tidak boleh dilakukan secara terburu-buru kerana ia melibatkan jumlah pelajar dan warga Malaysia yang ramai.

“Kita perlu melalui banyak prosedur-prosedur yang rumit dalam keadaan pentadbiran Mesir yang sukar dan semakin terancam tetapi alhamdulillah kerana kerajaan kita mampu melaksanakan semuanya dengan lancar.

Justeru, beliau berterima kasih kepada semua pihak yang telah sama-sama bertungkus-lumus membantu melancarkan misi tersebut dengan jayanya dan percaya bahawa kebenaran akan menjelaskan segala-galanya.

“Kita semua harus bersyukur atas nikmat yang kita kecapi hari ini, dengan kerajaan yang bertanggungjawab menjaga kebajikan rakyat, tidak berlaku huru-hara dan porak peranda malahan rakyat negara ini bebas bergerak dan bekerja dalam suasana yang selamat,” katanya yang mengajak masyarakat menjadikan pergolakan di Mesir sebagai tauladan kepada semua pihak.

No comments:

Post a Comment