Pages




PEJABAT UMNO BAHAGIAN SELAYANG
NO.13,LOT 19344,Jalan Kundang Kuang,48050 Rawang,
Selangor Darul Ehsan
Tel:03-6038 8096 Fax:03-6038 8097

Monday, February 21, 2011

Keputusan mahkamah bukti Speaker DUN Selangor salah guna kuasa



UMNO Selangor menyifatkan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Datuk Teng Chang Khim telah menyalahgunakan kuasa apabila cuba mengosongkan kerusi DUN Pelabuhan Klang dengan alasan penyandangnya, Badrul Hisham Abdullah tidak hadir sidang DUN dalam tempoh enam bulan sebelum ini.

Ketua Penerangannya, Abdul Shukor Idrus mendakwa, penyalahgunaan kuasa itu jelas dilihat menerusi keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam yang menyaksikan seolah-olah wujudnya ketidakadilan terhadap Badrul Hisham dalam soal itu sebelum ini.

"Chang Khim seolah-olah telah menyalahgunakan kuasanya sebagai Speaker DUN dan membuat tindakan sesuka hati dengan mengisytiharkan kekosongan kerusi DUN Pelabuhan Klang.

"Saya yakin, tindakan itu hanyalah satu taktik politik pakatan pembangkang yang mahu mengadakan pilihan raya kecil dengan menjadikan DUN Pelabuhan Klang sebagai medan ujian untuk mengukur sokongan rakyat terhadap Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas negeri ini.

"Malah, saya juga tidak menolak kemungkinan tindakan Chang Khim itu turut dibuat kerana mahu 'membalas dendam' kepada Badrul Hisham yang sebelum ini keluar daripada PKR dan menjadi wakil rakyat Bebas," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Tambah Abdul Shukor, penyalahgunaan kuasa Chang Khim juga jelas dilihat menerusi fakta yang dikemukakan oleh peguam mewakili Badrul Hisham, Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin, semalam.

Menurut kenyataan peguam itu yang disiarkan menerusi laporan akhbar, Chang Khim mengambil kira tempoh enam bulan ketidakhadiran Badrul Hisham bermula dari Julai tahun lalu, sedangkan tiada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) berlangsung ketika itu.

"Bagaimana Chang Khim boleh isytiharkan kekosongan kerusi DUN Pelabuhan Klang sedangkan tiada sidang DUN diadakan," soalnya.

Dalam pada itu, Abdul Shukor turut mengingatkan kerajaan negeri supaya tidak menggunakan wang rakyat negeri ini untuk membiayai kos RM40,000 yang harus dibayar oleh Chang Khim seperti diputuskan oleh hakim Mahkamah Tinggi, di sini semalam yang turut menolak permohonan Chang Khim untuk mengetepikan saman pemula oleh Badrul Hisham.

Katanya, Chang Khim harus menggunakan wangnya sendiri untuk kos tersebut kerana tindakannya mengosongkan kerusi DUN itu sebelum ini dibuat bukan mewakili rakyat atau pentadbiran negeri ini.

No comments:

Post a Comment