Pages




PEJABAT UMNO BAHAGIAN SELAYANG
NO.13,LOT 19344,Jalan Kundang Kuang,48050 Rawang,
Selangor Darul Ehsan
Tel:03-6038 8096 Fax:03-6038 8097

Wednesday, March 2, 2011

Jangan guna hukum agama raih undi: Mufti



Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menasihatkan pemimpin Pas, terutama Mursyidul Am parti itu, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, supaya tidak menggunakan hukum agama bagi meraih undi.

Harussani berkata, pemimpin beragama seperti beliau tidak seharusnya mengeluarkan fatwa seperti 'undi Pas masuk syurga' ketika berkempen dalam pilihan raya kerana bimbang boleh menyebabkan masyarakat Islam keliru.

“Agama Islam yang disampaikan kepada kita sudah cukup sempurna dan mulia. Kenapa perlu mencelarukannya dengan mengeluarkan fatwa sebegitu?

“Nik Aziz adalah pemimpin dan ulama yang disegani. Beliau dihormati, tetapi dengan berbuat demikian akidah masyarakat Islam akan terpesong,” katanya ketika dihubungi :Sinar Harian: semalam.

Pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang baru-baru ini, Nik Abdul Aziz dilaporkan menggunakan cara ini untuk meraih undi orang Melayu.

Kata Harussani lagi, ketentuan syurga dan neraka bukanlah terletak di tangan manusia, tetapi ditentukan Allah.

Kelmarin, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yaasin berkata, akidah umat Islam di negara ini, terutamanya penyokong Pas, boleh terpesong akibat kenyataan seperti itu.

Muhyiddin berkata, menjelangnya pilihan raya pemimpin Pas sering mengeluarkan pelbagai fatwa untuk meraih undi, tanpa memikirkan kemungkinan ia mengelirukan masyarakat.

No comments:

Post a Comment