Pages




PEJABAT UMNO BAHAGIAN SELAYANG
NO.13,LOT 19344,Jalan Kundang Kuang,48050 Rawang,
Selangor Darul Ehsan
Tel:03-6038 8096 Fax:03-6038 8097

Wednesday, March 2, 2011

Isu tapak surau belum selesai

SELAYANG – Isu tanah Surau Al-Hidayah Pekan Rawang mahu diambil alih pihak tertentu masih belum selesai selagi pemaju swasta terlibat tidak menandatangani dokumen penyerahan lot berkaitan.

Penasihat badan bertindak surau terbabit, Datuk Ir Md Nasir Ibrahim mempertikaikan kenyataan dikeluarkan pihak Masjid Nurul Iman Rawang (MNIR) dan Pejabat Wakil Rakyat Rawang yang mengatakan isu pengambilan tapak surau berkenaan sudah selesai.

Menurutnya, ini berikutan ‘tuan punya tanah sebenar’ dikatakan bekas anak syarikat Kerajaan Negeri dan pemaju terlibat hanya bertindak mendiamkan diri.

“Kita mahu tahu, siapa benarkan lapan lot tanah surau dikeluarkan geran pada 2009. Sedangkan sebagai syarikat anak Kerajaan Negeri, mana mungkin keputusan (pemulangan tanah) dibuat dengan mudah.

“Walaupun syarikat itu bekas anak syarikat Kerajaan Negeri dan kini entiti swasta, tetapi perlu diisytiharkan apabila isu ini timbul. Kita khuatir ini hanya ‘gula-gula’ mereka mengatakan tanah sudah dipulangkan,” katanya ketika ditemui pada sidang media bersama Jawatankuasa Badan Bertindak Surau Al-Hidayah (BBSAH) berhubung isu berkenaan di pejabatnya, di sini.

Dalam pada itu menurutnya, turut dipertikaikan sama ada tanah berkenaan sudah digazetkan semula sebagai tanah surau atau sebaliknya apabila MNIR menyatakan ia telah dikembalikan.

“Siapa benarkan tanah itu dibatal gazet sebelum ini dan diluluskan untuk dipecahkan kepada lapan lot? Adakah ia melalui kelulusan Exco, Kerajaan Negeri atau atas angin sahaja?

“Kenapa tiba-tiba pemaju mahu serahkan kembali semua lapan lot kepada surau, sedangkan premium tanah itu sudah dibayar dan bergeran,” katanya.

Menurutnya, pihaknya mewakili BBSAH mengulangi bantahan kariah Rawang terhadap Kerajaan Negeri dan Pejabat Tanah Daerah Gombak yang pernah dibuat sebelum ini kerana mengeluarkan geran lapan lot berasingan di tapak Surau Al-Hidayah yang juga bekas tapak surau berkenaan.

Katanya, yang dipertikaikan ialah geran dikeluarkan kepada syarikat swasta untuk dibangunkan dalam siri pembangunan semula Pekan Rawang, meskipun tanah terbabit digazetkan sebagai tapak surau sejak 1920.

“Walaupun pada 17 Januari 2003, pejabat tanah mengeluarkan arahan supaya pindaan pelan pertapakan dan pelan perhitungan mengikut keputusan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) pada 2 Januari 2002, tetapi ia tidak diguna pakai semasa pemecahan lot kepada syarikat swasta.

“Tapak lot dipecahkan pada 2009 atas nama ‘anak syarikat Kerajaan Negeri’ itu. Kita rasa ada penyelewengan geran dikeluarkan kepada pihak terbabit, sekali gus membelakangkan arahan EXCO-MTES Bil 4/2001 kerana tidak terdapat gazet asal dibatalkan,” katanya.

No comments:

Post a Comment