Pages




PEJABAT UMNO BAHAGIAN SELAYANG
NO.13,LOT 19344,Jalan Kundang Kuang,48050 Rawang,
Selangor Darul Ehsan
Tel:03-6038 8096 Fax:03-6038 8097

Friday, November 12, 2010

Padat didakwa menyeleweng



Kerajaan Selangor disifatkan tidak telus apabila gagal mengambil tindakan terhadap pengurusan Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri Selangor (Padat) yang didakwa melakukan penyelewengan.

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri, Abdul Shukor Idrus (BN Kuang), ini berdasarkan perbelanjaan perbadanan tersebut yang tidak mematuhi peraturan kewangan kerajaan negeri ketika menganjurkan Karnival Seni Budaya serta Majlis Pelancaran Padat pada Mei lalu.

Katanya, pada Mac lalu, mesyuarat Exco kerajaan negeri meluluskan peruntukan tambahan untuk menganjurkan kedua-dua majlis itu sebanyak RM546,920 tetapi Ketua Pegawai Eksekutif Padat, Azlinda Azman telah membelanjakan sehingga RM899,485.50.

Malah, tambah Abdul Shukor, pengurusan Padat juga dikatakan membuat perbelanjaan yang tidak melalui proses kewangan melibatkan 14 kerja-kerja perbekalan bagi kedua-dua majlis itu.

"Amalan tidak mengikut prosedur kewangan kerajaan negeri yang dilakukan oleh pengurusan Padat adalah menerusi Bayaran Pendahuluan Pelbagai kepada pegawai-pegawai Padat berjumlah RM104,930.

"Sepatutnya bayaran bagi kerja-kerja yang ditawarkan itu dibuat dengan menggunakan Pesanan Tempatan (LO)," katanya ketika ditemui di luar Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor di sini hari ini.

Beliau turut dimaklumkan bahawa amalan perbelanjaan tidak mengikut prosedur kewangan negeri itu jelas terbukti apabila minit mesyuarat Padat bertarikh 28 Jun 2010 dengan fail rujukan (21) dlm. LMS/W/118 menyatakan dengan jelas bahawa perbadanan itu diberikan peringatan mengenai amalan tersebut.

Menurut minit mesyuarat itu, ujar Abdul Shukor, terdapat beberapa kerja dan bekalan yang dilaksanakan terlebih dahulu tanpa menggunakan LO.

Beliau berkata, pengurusan Padat juga ditegur agar tidak mengulangi perbuatan itu dan sentiasa mematuhi semua prosedur serta tatacara kewangan yang sedia ada.

"Soal teguran atau tidak, tidak timbul, yang penting penggunaan peruntukan kerajaan negeri oleh Padat ini adalah melibatkan wang rakyat.

"Apakah kemungkinan wujud kepentingan peribadi oleh pihak-pihak tertentu dalam penganjuran karnival itu dan juga pelancaran Padat. Bagaimana kerajaan negeri memantau perkara ini," katanya.

No comments:

Post a Comment