Pages




PEJABAT UMNO BAHAGIAN SELAYANG
NO.13,LOT 19344,Jalan Kundang Kuang,48050 Rawang,
Selangor Darul Ehsan
Tel:03-6038 8096 Fax:03-6038 8097

Wednesday, December 1, 2010

PKNS didakwa guna jalan belakang lantik 3 syarikat

SHAH ALAM – Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), Othman Omar digesa menjelaskan pelantikan tiga syarikat oleh PKNS yang didakwa tidak mengikut peraturan.

Ketua Penerangan UMNO negeri, Abdul Shukor Idrus (gambar) berkata, lantikan syarikat yang mempunyai alamat operasi sama dan kepentingan seorang individu itu sepatutnya dibawa ke jawatankuasa tender, bukannya jawatankuasa sebut harga.

Menurutnya, sejumlah RM219,300 didahulukan kepada salah sebuah syarikat terbabit pada 3 September iaitu 60 peratus dari jumlah keseluruhan oleh PKNS Holding walaupun surat perjanjjian masih belum ditanda tangani.

“Invois juga telah dikeluarkan lebih awal oleh ketiga-tiga syarikat berkenaan dari tarikh lulus sebut harga iaitu 17 Ogos 2010sebelum perjanjian ditandatangani. Invois dari syarikat kepada PKNS dan bukan PKNS Holding.

“Tiga syarikat ini merupakan syarikat berkaitan dalam penubuhan Telemarketing PKNS. Saya mahu Menteri Besar dan Pengurus Besar PKNS menjelaskannya dengan segera, atau saya akan membawa perkara ini kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM),” katanya.

Abdul Shukor juga mendedahkan pelantikan seorang individu warga Lubnan sebagai perunding PKNS kepada dua projek iaitu Bernam Jaya dan Science Park 2 Sepang.

Malah katanya, individu terbabit menerima yuran sebanyak RM935,000 untuk tempoh enam bulan bagi dua projek tersebut tanpa perlu di bawa ke jawatankuasa.

“Sepatutnya perkara ini dibawa ke jawatankuasa tender kerana jumlahnya melebihi RM500,000. Perjanjian juga disediakan perunding tersebut dan bukannya PKNS serta pelantikan tidak dimaklumkan dalam mesyuarat Exco PKNS,” dakwanya.

No comments:

Post a Comment